تصویر امام خامنه ای (حفظه الله) در قاب نهج البلاغه امیرمومنان علی علیه السلام
بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین و عجّل فرجهم .
" ... فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم ... "
این جمله ، فرازی از زیارت عظیم الشان آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام در روز عاشورا می باشد . زیارتی که از امام محمد باقر علیه السلام وارد گردیده و حضرتش آن را به یکی از اصحاب خویش به نام " علقمة بن محمد حضری " آموزش داده اند ، و به واسطه محوریت دو امر اساسی " تولی و تبری " جایگاهی بس ارزشمند در ادعیه مأثوره دارد .
در این فراز خطاب به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام عرض می نماییم که از خداوند متعال مسئلت داریم که ما را بواسطه معرفت شما ( ائمه اطهار صلوات الله علیهم ) و معرفت اولیاء و دوستان شما گرامی داشته و تکریم نماید .چنانچه این فراز زیارت عاشورا را در کنار آیه شریفه " ان اکرمکم عند الله اتقیکم " قرار دهیم ، این نکته ناب متجلی میگردد که طریق تقوی و طریق معرفت ائمه صلوات الله علیهم یکی بوده و دارای یک نتیجه است به عبارت دیگر بدون معرفت ائمه اطهار علیهم السلام به تن نمودن لیاس تقوی غیر ممکن است و صد البته عوام الناسی چون نگارنده نیز در راه معرفت به معصومین علیهم السلام چاره ای ندارد جز آنکه متوسل به اولیاء الهی و بزرگان علم و دین گردد .
با این مقدمه و به مناسبت گذشت چند روزی از 15 خرداد که سالگرد آغاز زعامت و رهبری ولی امر مسلمین و نائب بر حق امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه ، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله است و در آستانه 6 تیرماه که سالروز ترور معظم له بوده ؛ شایسته دیدم مروری بر سنت های مدبرانه معظم له در رهبری و ولایت بر حکومت اسلامی بر محوریت مفاهیم ناب نهج البلاغه امیر مومنان امام علی علیه السلام داشته باشیم . امید است که مقبول حق تعالی بوده و قسمتی کوچک از وظیفه خطیر اشاعه معارف ائمه معصومین علیهم السلام و اولیاء ایشان را انجام داده باشیم :
1 - ساده زیستی ، توجه به زیّ طلبگی و پرهیز از تجمل گرایی : در کنار تمامی تعاریف و توصیفاتی که از ساده زیستی حضرتشان از افراد مختلف دیده شده ، یادآوری این فرمایش مرحوم آیت الله بهلول رحمة الله علیه در این خصوص خالی از لطف نیست : " من در طول مدت عمرم، امرا و صاحب منصبان زيادى را ديدهام؛ اما كسى را به لحاظ بىرغبتى به مقام و منصب دنيا، هم پاى “آقا ” نديدهام. انسان وقتى زندگى روزمره او را از نزديك مىبيند، حس مىكند كه ذرهاى ميل به دنيا در او وجود ندارد واقعاً در اين مقطع، من هيچ كس را در تقوا و اعراض از مال و مقام دنيا، مثل او نمى شناسم ."
* - خداوند بر پیشوایان حق ، واجب کرده که خود را با مردم ناتوان همسو کنند تا فقر و نداری ، تنگدست را به هیجان نیاورد و به طغیان نکشاند . ( خطبه 209 )
*- به دنیا پرستی روی نیاورید گرچه به سراغ شما آید . ( نامه 47 )
*- چگونه خانه دنیا را توصیف کنم که ابتدای آن سختی و مشقت است و پایان آن نابودی . در حلال دنیا حساب و در حرام آن عذاب است . کسی که ثروتمند گردد فریب می خورد و آن کس که نیازمند باشد اندوهناک است و تلاش کننده دنیا به آن نرسد و به رها کننده آن روی آورد . کسی که با چشم بصیرت به آن بنگرد او را آگاهی بخشد و آن کس که چشم به دنیا دوزد کوردلش می کند . ( خطبه 82 )
*- آگاه باش ، امام شما از دنیای خود به دو جامه فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است ... پس سوگند به خدا من از دنیای شما طلا و نقره ای نیاندوخته ، از غنیمت های آن چیزی ذخیره نکرده ام ، بر دو جامه کهنه ام جامه ای نیفزودم و از زمین دنیا حتی یک وجب در اختیار نگرفتم و دنیای شما در چشم من از دانه تلخ درخت بلوط ناچیزتر است . ( نامه 45 )
2 - توجه به نزدیکان و عملکرد ایشان خصوصاً در مسایل اقتصادی : یکی از مسایل بسیار مهم در زندگی معظم له پرهیز دادن نزدیکان خویش از امور اقتصادی است ، به عنوان مثال فرزندان معظم له از انجام فعالیتهای اقتصادی منع شدهاند، به نحوی که چندین سال قبل زمانی که یکی از ایشان قصد دایر کردن دفتر ثبت اسناد را داشت، معظم له شرط موافقت با این اقدام را تغییر شناسنامه فرزند خود و تغییر نام خانوادگی برای جلوگیری از بروز شائبه استفاده از نام رهبری عنوان کرده بودند و یا حتی در خصوص دامادهایشان شرط فرمودند که از انجام مسایل اقتصادی اجتناب نمایند . این مسئله تا بدانجا نمود پیدا کرده که آقای سید عطاء الله مهاجرانی که اکنون در لندن به سر برده و زمانی خود را از اعضاء و رئیس اتاق فکر جنبش سبز میدانست به این مسئله اعتراف میکند و میگوید : " خود من که از آغاز انقلاب در مجلس بودم و در دولت بودم و آیت الله خامنهای را میشناسم به عنوان منتقد ایشان اقرار میکنم که یک نقطه خاکستری حتی نه تاریک در زندگی اقتصادی ایشان و خاندانشان نمیشود پیدا کرد. "
*- همانا زمامداران را خواص و نزدیکانی است که خودخواه و چپاولگرند و در معاملات انصاف ندارند . ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمینی را واگذار مکن . و به گونه ای با آنان رفتار کن که قراردادی به سودشان منعقد نگردد که به مردم زیان رساند .( نامه 53 )
3 - قاطعیت در رهبری : قاطعیت ولی امر مسلمین در امور رهبری و مدیریت حکومت اسلامی از ویژگی های بارز معظم بوده که زبانزد همگان بوده و خصوصاً در وقایع خاصی که دیگر کارگزاران از مدیریت و یا درک شرایط و ابعاد یک موضوع عاجز می مانند به گونه ای بسیار شگرف و جامع جلوه میکند . دستور قاطع در عدم شرکت در جنگ آمریکا و عراق واتخاذ سیاست بی طرفی ، خروج طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس ششم ، موضعگیری قاطع در قطع روند مذاکرات دولت وقت با کشورهای اروپایی در خصوص انرژی هسته ای و ... از جمله اندک مواردی از این دست است که نه تنها موجب تحسین دوستان بلکه سبب اعتراف دشمنان انقلاب نیز گردیده است از جمله آنکه مؤسسه مطالعاتي «واشنگتن» با انتشار گزارشي از تأثيرگذاري انقلاب اسلامي ايران بر بيداري اسلامي كشورهاي عربي به بررسي دلايل شكست سياست هاي غرب در كشورهاي عربي پرداخت و نوشت كه جمهوري اسلامي ايران با دارا بودن يك رهبري قاطع توانسته است در برابر مشكلات ايستادگي كند .
معظم له ، خود در خصوص قاطعیتشان در مدیریت انقلاب حتی در بحراه ها و فتنه ها ، بدینگونه اشاره فرمودند که : " امام بزرگوار(ره) هيچگاه باج نداد و همه بدانند ما نيز از طرف ملت ايران و از طرف خود به هيچ كس باج نخواهيم داد. "
*- به خدا سوگند که داد ستمدیده را بستانم و مهار ستمگر را بگیرم و به آبشخور حق وارد سازم گر چه تمایل نداشته باشد . ( خطبه 136 )
*- ( خطاب به ابن عباس ) بر تو است که رای خود را به من بگویی و من باید پیرامون آن بیاندیشم ، آنگاه اگر خلاف نظر تو فرمان دادم باید اطاعت کنی . ( حکمت 321 )
*- به خدا سوگند بیت المال تاراج شده را هر کجا بیابم به صاحبان اصلی آن بازمی گردانم گر چه با آن ازدواج کرده یا کنیزانی خریده باشند . ( خطبه 15 )
*- من چونان محور سنگ آسیاب باید بر جای خود استوار بمانم تا همه امور کشور پیرامون من و به وسیله من به گردش درآید . ( خطبه 119 )
4 – سیاست تهاجمی در قبلا تهاجم دشمن : یکی از منش های ولی امر مسلمین اتخاذ سیاست های تهاجمی در قبال تهاجم دشمن و پرهیز از سیاست های منفعلانه و یا تسلیم در برابر اقدامات قلدرمآبانه استکبار جهانی است . به طور مثال سیاست اتخاذ شده ایشان در مورد خروج سفرای اروپایی پس از دادگاه میکونوس از این جمله است . يک روز پس از اعلام حکم يک دادگاه محلي آلمان عليه مقامهاي بلندپايه جمهوري اسلامي ايران، دولتهاي عضو اتحاديه اروپا سفيران خود را از تهران فراخواندند. قاضي اين دادگاه که در محافل خبري به دادگاه ميکونوس معروف شد، شديداً تحت تأثير صهيونيستها بود و در يک محاکمه جنجالي و سياسي، ايران را متهم به دخالت در قتل يک ضد انقلاب در آلمان کرد. در پاسخ به تصميم اتحاديه اروپا، ايران نيز ضمن رد ادعاهاي بياساس دادگاه آلماني، سفيران خود را از کشورهاي عضو اين اتحاديه فرا خواند. ادعايي که در دادگاه محلي برلن موسوم به ميکونوس عليه ايران طرح شد، در واقع بخشي از تهاجم سياسي مشترک آمريکا و رژيم صهيونيستي بر ضد جمهوري اسلامي ايران بود. در حدود ده ماه بعد از صدور حکم دادگاه ميکونوس، سفراي اتحاديه اروپا، يکي پس از ديگري به تهران بازگشتند اما قبل از آن ولی امر مسلمین طي فرماني اعلام داشتند که سفير آلمان بايد ديرتر از همه وارد تهران شود و در نهايت سفير آلمان نيز، بعد از تمام سفرا با فضاحت تمام به ايران بازگشت.
از جمله معروف ترین نمونه های رویکرد اینچنینی معظم له را در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در چند سال گذشته شاهد بوده ایم که ایشان ضمن تبیین نگاه و فرهنگ غلط غرب به زن فرمودند : " جمهوری اسلامی باید بطور صریح و بدون پرده پوشی، مبانی غلط غرب در مقوله زن را مورد هجوم و انتقاد جدی و بی وقفه قرار دهد . " این امر بویژه در ایام و ماه های اخیر و با توجه به اغتشاشات سال گذشته که بر محور عفاف و حجاب صوذت گرفته بود و ضرورت توجه به این امر به عنوان یک راهبرد مهم در سیاست گذاری ها و تدوین برنامه های عملیاتی و اجرایی و تثبیت فرهنگ عفاف و حجاب ؛ بسیار شایان توجه است .
*- به شما حمله میکنند ، شما حمله نمی کنید ؟ با شما می جنگند ، شما نمی جنگید ؟ ( خطبه 27 )
*- آیا نمی بینید که مرزهای شما را تصرف کردند و شهرها را گشودند و دستاوردهای شما را غارت کردند و در میان شهرهای شما آتش جنگ برافروختند ؟ ... همانا برادر جنگ بیداری و هشیاری است و هر کس که به خواب رود دشمن او نخواهد خوابید . ( نامه 63 )
*- آماده پیکار شوید ، ساز و برگ جنگ فراهم کنید ، زیرا که آتش جنگ زبانه کشیده و شعله های آن بالا گرفته است . ( خطبه 26 )
*- همانا شامیان ، بدون ضربت تیزه های پیاپی هرگز از جای خود خارج نشوند، ضرباتی که بدن هایشان را سوراخ نماید ، چنان که وزش باد از این سو فرو شده بدان سو در آید ، ضربتی که کاسه سر را بپراکند و استخوان های بدن را خرد و بازوها و پاها را قطع و به اطراف پخش کند . ( خطبه 124 )
*- آگاه باشید ! من شب و روز ، پنهان و آشکار شما را به مبارزه با شامیان دعوت کردم و گفتم قبل از آنکه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد کنید . به خدا سوگند هر ملتی در میان خانه خود مورد حمله قرار گیرد ذلیل خواهد شد . ( خطبه 27 )
5- برخورد با هرگونه فتنه گری : توطئه های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا علیه ایران اسلامی از زمان پیروزی انفلاب همواره ادامه داشته اما دو فتنه سال های 78 و بویژه 88 دارای یک عقبه و طرح جامعی بوده که دشمنان بدان امیدواری بسیار داشته اند و صحنه نبردی کامل از رویایی جبهه کفر و استکبار جهانی ،برای تغییر ماهیت ایران اسلامی بود. نحوه مدیریت و کنترل فتنه توسط ولی امر مسلمین ،نه تنها دوستان را بهت زده کرد، بلکه تحسین دشمنان انقلاب اسلامی را برانگیخت تا جایی که در این مورد می توان به سخنان بنی صدر اشاره کرد:" اگر ایشان [امام خمینی(ره)] زنده بودند، صدها بار به آقای خامنهای آفرین میگفتند. دلیل این تحسین این است که آقای خامنهای به خوبی توانسته نظامی که آقای خمینی ایجاد کرد را حفظ کند. "
ولی امر مسلمین ، در بعد از انتخابات سال 1388 ابتدا با مدارا ، دیدار با نمایندگان کاندیداها ، تمدید فرصت شورای نگهبان و ... سعی کردند کسی از کشتی انقلاب پیاده نشود . در نماز جمعه 29 خرداد نیز با سخنان روشنگرانه ی خود ، باعث ریزش شدید در تعداد راهپیمایی کنندگان شدند، اما ایشان به این امر هم بسنده نکردند و با ندای" این عمار " دیگران را نیز به روشنگری فراخواند.عمارهایی که باید در پرتو تقسیم کردن امور به اصلی و فرعی و شناخت دوست و دشمن تمام مسائل را روشن و صریح برای مردم بیان می کردند ، این گونه رفتار رهبری باعث شد تا نه تنها قلب ها و مغزهای تصرف شده به دامان انقلاب بازگردد، بلکه افراد نیمه هوشیار هم شروع به شناخت عرصه و ایجاد بصیرت در دیگران کنند . همه میدانند بعد از فتنه جمل، عایشه به شدت از عملکرد خود پشیمان شده بود و آرزو می کرد که هرگز به دنیا نیامده بود .این گونه سخنان هم اکنون از دیار فتنه گران به گوش می رسد .
*- ای مردم ، سزاوارترین اشخاص به خلافت آن کسی است که در تحقق حکومت نیرومندتر و در آگاهی از فرمان خدا داناتر باشد تا اگر آشوب گری به فتنه انگیزی یرخیزد به حق بازگردانده شود و اگر سرباز زند با او مبارزه شود . ( خطبه 173 )
*- ( خطاب به ابوموسی اشعری و بازداشتن وی از فتنه انگیزی ) حوادث جاری کشور آن چنان آسان نیست که تو فکر می کنی ، بلکه حادثه بزرگی است که باید بر مرکبش سوار شد و سختی های آن را هموار کرد ... به خدا سوگند این راه حق است و به دست مرد حق انجام میگیرد و باکی ندارم که خدانشناسان چه می کنند . ( نامه 63 )
اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای ، اللهم ایده وانصره ، وانصر من نصره واخذل من خذله .
والسلام علی من اتبع الهدی
ابراهیم بوداغی – مدرس دانشگاه / رئیس شورای بسیج حقوقدانان استان مازندران
ارسال نظر